Niveau 2

Doelgroep en instapvereisten
Deze cursus Spaans staat open voor alle geïnteresseerden vanaf 16 jaar. Inschrijven voor niveau 2 kan na het afleggen van een instaptoets. Inschrijven voor de cursus kan ook op voorleggen van een attest van niveau 1 behaald in een ander centrum.

Cursusinhoud
Algemeen
De methode die we gebruiken is Bitácora, een nieuwe communicatieve methode van de Spaanse uitgeverij ‘Difusión' , geschreven voor volwassenen. De hoofdstukken van Bitácora vertrekken telkens van zorgvuldig geselecteerd tekstmateriaal dat uitnodigt tot veel spreek-, luister- en schrijfoefeningen. De teksten werden steeds gekozen omwille van hun bijzondere culturele en thematische waarde. Woordenschatverwerving en interculturele vaardigheden hebben een zeer sterk aandeel in deze methode en staan in vele opdrachten centraal. De opdrachten zijn erop gericht van de cursist een actieve taalgebruiker te maken. 

Voor niveau 2
Op dit niveau durven we al iets langere en moeilijkere teksten lezen en beluisteren, we bekijken ook voor het eerst fragmentjes van bijvoorbeeld een televisieserie, een reclamespot of een nieuwsfragment. Onze woordenschat is ruim genoeg om ons uit te drukken in heel wat praktische situaties en mee te praten over actuele onderwerpen. Wat de grammatica betreft, breiden we de vormen uit van het presente en de pretérito indefinido. We leren de imperfecto, het gerundio en de imperativo afirmativo.

Op het einde van deze cursus, kan ik   

  • vertellen over voorwerpen die ik bij heb, nodig heb, belangrijk vind
  • vertellen over voorwerpen die ik dagelijks gebruik, hoe en wanneer
  • meepraten over ecologie en recyclage, over materialen, huishoudapparaten, duurzame producten, over mode en veranderingen
  • tips geven om minder te consumeren
  • meepraten over mijn manier van winkelen, wáár ik koop, wát ik koop, wát ik eet (uitbreiding)
  • iets aanbieden op de tweedehandsmarkt, iets online kopen, onderhandelen bij een verkoop
  •  meepraten over reclame, enkele reclamespots begrijpen
  • zeggen welke wagen bij mij past en bij anderen, de kleuren (uitbreiding)
  • mijn huis beschrijven en zeggen wat ik er goed aan vind of minder goed, het situeren (uitbreiding)
  • zeggen wat ik nodig en belangrijk vind in mijn huis en in een vakantiehuis
  • een huis inrichten
  • meepraten over de castells, flamenco en de sociedades gastronómicas als typische vrijetijdsbesteding in Spanje
  • vertellen over mijn verenigingsleven: sportief, sociaal, cultureel, culinair,…
  • een eigen club oprichten en er publiciteit voor maken
  • mijn manier van communiceren, internetgebruik, telefoongebruik, sociale omgang
  • raad geven aan mensen met vragen over hun communicatie
  • meepraten over de snelle veranderingen in de communicatie en technologieën
  • meepraten over hoe we onze tijd gebruiken en of we onze tijdsbesteding kunnen verbeteren
  • meepraten over de geschiedenis van Latijns-Amerika, Mexico DF meer in het bijzonder

Werkvormen

  • interactieve en gevarieerde oefeningen
  • klassikaal, individueel, in kleine groepjes
  • didactische spelletjes in de klas, op het net
  • video’s en ander beeldmateriaal, semi-authentiek luistermateriaal
  • leren strategisch en gericht luisteren
  • leerplatvorm met extra oefeningen
  • oplossingen van het werkboek
  • woordenschatondersteuning aangeboden in hun context
  • app voor grammatica beschikbaar voor i-pad en Android-tablet
  • klassikale en individuele feedback, het hele jaar door en trimestrieel

Cursusmateriaal

Bitácora 2, Libro del alumno (23,87 euro) y Cuaderno de ejercicios (13,49 euro)
Nueva Edición - Barcelona 2016, verkrijgbaar bij ACCO Boekhandel
ISBN: 978-84-16347-66-7